A textil- és ruhaipart egyre több vád éri az általa előidézett környezeti károk és az iparágban foglalkoztatottakkal szembeni méltánytalan bánásmód okán.

Míg a fenntartható divat a textilipari alapanyagokat adó környezet károsításának visszaszorítását célozza, az etikus divat a környezet kizsákmányolása mellett a foglalkoztatottak kizsákmányolása ellen is fellép. A ruhaipari tömegtermelés zömmel fejlődő országokban zajlik, ahol nyomorúságos körülmények közt, tisztességtelen bérért, napi 13-14 órát dolgoznak a munkások, ráadásul egy részük gyermekmunkás.

A fast fashion nem etikus

A fast fashion divatmárkák sikerüket annak köszönhetik, hogy áraik versenyképesek, kínálatukkal pedig rövid idő alatt képesek reagálni a kifutós divattrendekre. A vásárlók megfizethető áron jutnak ahhoz az érzethez, hogy trendin öltözködnek. A minőség másodlagos, a divat olyan változékony és annyi trendet vonultat fel minden egyes szezonban, hogy a trendkövető fogyasztók számára nem is igazán fontos, hogy a ruhák tartósak is legyenek.

Ha csak a  fast fashion gyártóit és fogyasztóit tekintjük, a modell működőképesnek tűnik. A fogyasztó divatos ruhákat szeretne, olcsón és gyorsan, a gyártók pedig ki tudják elégíteni az igényeit. Ha azonban figyelembe vesszük a divatipar okozta környezeti károkat, valamint a fejlődő országokban a textil- és ruhaiparban dolgozók emberi jogainak csorbulását, kijelenthetjük, hogy a fast fashion üzleti modell nem fenntartható.

Etikus divat: slow fashion

A fast fashion alternatívája a slow fashion. A slow fashion a slow food mozgalom alapjain jött létre. Alapelvei a következők:

  • környezettudatosság a textilipari alapanyagok előállításában
  • újrahasznosított alapanyagok használata
  • a minőségi ruhadarabok létrehozása, melyek tartósan szolgálják a fogyasztót,
  • évi két, maximum három kollekció kihozatala márkánként,
  • a fair bánásmód az iparágban  foglalkoztatottakkal.

Mit tehet a fogyasztó az etikus divat érdekében?

Az olyan tragikus események, mint a 2012-es bangladesi katasztrófa, melyben egy üzemben keletkezett tűzben 110 varrónő vesztette életét, illetve az egyes fast fashion márkák botrányai (a H&M  – miközben kiállt a fenntarthatóság mellett – 12 tonna környezetszennyező módon előállított eladatlan ruhaneműt égetett, szintén környezetszennyező módon) felhívják a figyelmet arra, hogy a  divatipar jelenlegi formájában nem fenntartható.

A divattal kapcsolatos keresésekben a fenntarthatóságra, etikus divatra, öko divatra irányuló keresések már az összes keresés 19%-át teszik ki.

A fast fashion ruhagyártókat törvényes eszközökkel nem lehet kényszeríteni a környezettel és a munkaerővel kapcsolatos gyakorlatuk megváltoztatására. Ezért a fogyasztók személetváltására van szükség ahhoz, hogy az etikus divat mozgalom sikeres legyen. Mit is jelent ez?

  • A slow fashion takarékos gardróbot feltételez. Próbáld meg abban megtalálni a kihívást, hogy egy egyszerű gardróbból kell nap nap után felöltöznöd.
  • Az impulzusvásárlásokról le kell mondanod. Ezzel a szemlélettel csak a gondosan megtervezett vásárlások egyeztethetők össze.
  • Tájékozódj a márkákról, melyeknek a ruháit viseled. A kellő informáltság segít meghozni a döntést, vásárolsz a márka termékeiből a későbbiekben vagy sem.

Itt találsz néhány gyűjtést az etikus divatmárkákról:

https://www.thegoodtrade.com/features/fair-trade-clothing

https://www.goodhousekeeping.com/clothing/g27154605/sustainable-fashion-clothing/

https://blog.printsome.com/sustainable-fashion-brands-uk/

Kiemelt kép: https://pixabay.com/photos/child-black-india-portrait-boy-4219002/

Ha tetszett a cikk, kövess a Facebookon: https://www.facebook.com/yourstyleguidebyevakocsis/